Avmakt og Stressmestring

Dette er mitt første blogginnlegg, det jeg ønsker her er å formidle baksiden av Pust, grunnen til at Pust ble til og hvordan dette MediYoga livet utspiller seg. For dere som følger meg på Instagram (pust.as), så trenger dere ikke å følge med begge plasser;) Det vil være mye av det samme som ligger til grunn for mine innlegg. Varmt velkommen, håper mine tanker og erfaringer kan gi deg noe.

 

Akseptere…  Ordet er så lett å si, holdningen så vanskelig å ta til seg. Når helsebegrensninger og avmakt banket på min dør for 8 år siden, var å akseptere det siste jeg skulle gjøre på min avmaktsti. Med 4 år med stå på mot, dog også mindfullness og visualisering, førte min vilje og disiplin meg bare ut i flere symptomer. Så fant jeg ut, gjennom medisinsk yoga, akseptere er ikke synonymt med å gi opp! Å akseptere situasjonen som den er, slik er det nå.. jaja jeg får finne noe annet nå da, som kan dekke det behovet inntil videre.. (tenke nytt).. Det ble nøkkelen ut av avmakt for meg. Av og til må vi akseptere at vi ikke er klar for å akseptere…

 

Å bruke Midfulness og MediYoga som verktøy i hverdagen, har vært min veg ut av avmakt og stress sykdommer. Medisiner, legebesøk og blodprøver skal en selvsagt benytte seg av. Men dette er verktøy du kan bruke sel v

Å jobbe med Stressmestring, uansett hvilken metode som tiltaler deg mest. Kan være nøkkelen for deg også. Har du diagnoser som ME, stoffskifte, astma, revmatisk, MS osv så vil det sympatiske nervesystemet aktiveres veldig lett, immunforsvaret og fordøyelsen får lite oppmerksomhet. Hos meg som hadde flere diagnoser, ble det i perioder ikke sykdommene i seg selv som holdt meg nede. Men alle betennelsene som jeg ikke klarte å jobbe så godt imot. Penicillin, kur på kur, av og til 7 i året og en ble så svak og dårlig av det. All oppmerksomhet var på kjemp og flykt det sympatiske nervesystemet, mens jeg egentlig trengte å aktivere det parasympatiske nervesystemet.. Slik er det.. Jeg var på stressmestringskurs og mediterte mindfullness daglig mange ganger til dagen etterpå, la meg aldri etter 00.00 og måtte alltid være våken før 09.00, min veg var seig og treg men veldig lærerik. Jeg er faktisk takknemlig for alt den har lært meg. Ting jeg uten mine diagnoser måtte blitt 70 år for å forstå. Den lærte meg å lytte til hjerte for eksempel, undervurdert vil jeg si. Idag føler jeg meg ganske frisk, fortsatt med et hav av helsebegrensninger, men de lærer meg å tenke nytt og regulere meg. Her og nå.. De holder meg ung liker jeg å tenke, jeg må tenke nytt veldig ofte og når vi tenker nytt og gjør nye ting utvikler vi jo høyre hjernehalvdel og holder sinnet sprekere, så slik ser jeg på det. Dypt takknemlig for alt MediYoga og Mindfulness har gitt meg, jeg er ikke et offer lengre fult med avmakt og hjelpeløshet. Jeg er min egen herre som selvsagt må ta mer hensyn enn før, men hvem sammenligner? Hvertfall ikke jeg, før var før, nå er nå. Når jeg da har funnet dette verktøyet og gjort det til “mitt eget”, ønsker jeg selvsagt å dele dette med alle som vil. Slik startet Pust og Optimal-Helse. Jeg har selv benyttet i tillegg til ovenfornevnte, ernæringsfysiolog og psykiater i perioder, samt muskelterapeut regelmessig forebyggende. Dette har jeg nå samlet på en plass, ettersom det skulle jeg ønsket når jeg var på bedring (på mitt verste hadde jeg ikke hatt kjangs til å komme meg ut). Så versågod:) Tilogmed egne kurs for de med aktive symptomer kl 12-13 hvor nesten hele timen er mindfullness og restitusjon.

 

 

vibeke@pust.as eller tlf: 960 40 467